WAT IS FAST FASHION EN MIJN AANDEEL IN DIT GEHEEL

Afgelopen zomer in Amersfoort.

Dat ik nogal van shoppen hield is nog steeds zichtbaar in ons huis. Nou ja, op sommige plekken waar ik de ellende wel geclusterd heb, maar die nog niet de juiste bestemming hebben bereikt. Jarenlang ben ik de meest geschikte en geslaagde prooi geweest voor de marketingtrucs van de diverse kledingwinkels. Als deze winkels meer zicht kregen op mij als investeerder, sponsor of hoe je het ook noemen wilt, dan weet ik zeker dat ik in een testpanel zat voor het bereiken van nog meer Hana’s. En dan exclusief mijn persoonlijkheid. Dat wordt te ingewikkeld.

Wat is fast fashion

Het woord ‘fast fashion’ zegt het eigenlijk al, “snelle mode”. Kleding wordt zo goedkoop mogelijk geproduceerd en is vaak trendgevoelig. Kleding kan daardoor makkelijk vervangen worden, aangezien er een week later weer wat nieuws in de winkel ligt voor een spotprijsje. Dit hele stuk tot hier aan toe is al enorm vervuilend. En dan nog niet gesproken te hebben over de afgrijselijke arbeidsomstandigheden waaronder deze kledingstukken worden geproduceerd. Zoals je in mijn vorige artikel kon lezen is de kledingindustrie na de olie industrie, de meest vervuilende industrie op aarde. In dit filmpje van de NOS die recent online kwam wordt dit nog eens goed belicht.

Mijn koopgedrag

Anderhalf jaar geleden had ik de nieuwe ‘me’ voor gek verklaard en vanuit mijn social work achtergrond gevraagd of het wel helemaal goed ging. Hoe kan je van het ene extreme naar het andere extreme gaan?

Ik was voor elke nieuwsbrief ingeschreven en werd zo als eerste op de hoogte gebracht van de laatste nieuwtjes. Hoe te gek is dat als vaste klant! Nou, haal gerust die ‘te’ weg denk ik nu. Gek is het zeker als ik er zo over nadenk. Ergens van op de hoogte gebracht worden wat niks anders oplevert dan een nieuw kledingstuk, waar ik er thuis al 10 van heb liggen. Ik krijg toch echt geen subsidie voor deze absurde verbintenis met de ketens die om de haverklap nieuw spul onder mijn aandacht brengen. Daarbij kon ik toch ook weten dat het gevoel van blijdschap slechts voor korte duur is? Ditzelfde principe geldt voor eten ben ik achter gekomen, maar daar gaat het nu niet over.

De documentaire die het verschil maakte

Met trots fotografeerde ik mijn overvolle kledingkast. En alsof dit alles niet genoeg was: check die opbergbakken.

Mijn relatie met Instagram ligt soms wat ingewikkeld. In het verleden opende ik sporadisch mijn app om eens te kijken wat ik miste, liet ik mij even ‘influencen’ en vertrok ik hierna weer. Wanneer je dit goed gebruikt kan het geen kwaad, zoals ik de laatste keer deed. Door Romy Boomsma werd de documentaire: “The True Cost” getipt. Ik besloot wat tijd vrij te maken en deze documentaire te bekijken.

Nietsvermoedend veranderde deze docu in een korte tijd mijn hele kijk op de kledingindustrie. De kledingindustrie die ik liet groeien met mijn inkomen is verantwoordelijk voor zoveel verborgen leed! In deze docu kwam naar voren hoe mensonterend, milieuvervuilend en absurd de kledingindustrie kan zijn. Ineens viel alles op zijn plaats en zag ik hoe slim deze ketens inspelen op mensen zoals ik, door het toepassen van marketingtrucjes. Ik was niet langer meer trots op mijn verzameling kleding en schoenen, maar schaamde me kapot en wilde niet langer meer bijdragen aan dit vervuilende systeem. Ik realiseerde mij hoeveel onrust er in mijn lijf zat bij het hebben van deze extra baan. Een baan die mij geen geld opleverde, maar geld kostte. Hier ontstond bewustwording. Ik wilde onderzoeken hoe ik bewustere keuzes kon maken en ging op onderzoek uit. Ik heb nog genoeg miskopen gedaan na deze bewustwording, maar de toon was wel gezet.

Verlangen naar minder

In een volgende artikel neem ik jullie mee naar de inhoud van de documentaire en leg ik uit welke onderwerpen mij hebben aangespoord tot gedragsverandering. Ook andere pareltjes die hebben bijgedragen aan dit proces, zoals het boek Verlangen naar minder van Jelle Derckx zal ik jullie niet onthouden. Zijn kijk heeft mij op verschillende manieren geïnspireerd. Verlangen naar minder heeft mij ook doen verlangen naar minder.

Wat is voor jou belangrijk bij het kopen van nieuwe kleding? En wist jij dat de fast fashion industrie zo vervuilend is? Laat het mij weten, want ik ben erg benieuwd!

SHARE

6 Reacties

  1. Anne
    8 oktober 2019 / 16:08

    Wat heb je dit goed geschreven. Het zet mij aan het denken over mijn eigen koopgedrag. Vind het nog wel erg moeilijk, maar ga jou volgen in dit proces! Wat ongelofelijk knap hoe je dit beschrijft en je hiermee bezig houdt.

    • yhana
      Auteur
      12 oktober 2019 / 10:55

      Dank je wel Anne voor je mooie woorden! Laat het mij gerust weten als je vragen hebt in dit proces.

  2. Haza
    10 oktober 2019 / 19:47

    Je slaat echt de spijker op zijn kop. Ik ben hier ook meer over na gaan denken nadat ik jou zo bewust er mee zag omgaan. Heel mooi beschreven!

    • yhana
      Auteur
      12 oktober 2019 / 10:55

      Onze vuilniszakken vol kleding behoort tot het verleden mag ik hopen ;). Dank lieverd!

  3. Ilse
    14 oktober 2019 / 19:21

    Ik heb geloof ik 1 “voordeel” met Mn maat 44/46 én na 2 kids: ik weet niet meer wat me staat hahaha. De hele mode gaat grotendeels aan me voorbij omdat veel over kleinere maten gaat. En ik niet zo veel met mode heb 😉 (al zou ik er best wat stylisher bij willen lopen)

    Ben zelf in de loop der jaren door schade en schande wijs geworden: meestal trok ik hetgeen uit mijn kast wat het lekkerst zit én het mooist staat. Laten dat nou vooral de kwalitatief wat betere stukken zijn. En dus koop ik liever minder maar goed, dan veel en snel kapot.

    Ben wel nog énorm zoekende in winkels met fair fashion voor een wat grotere maat. Het liefst pas ik nl gewoon nog alles in de winkel, het hele opsturen, passen en terugsturen vind ik ergens te veel gedoe. Ga dus zeker jouw verdere blogs volgen!

    • yhana
      Auteur
      21 oktober 2019 / 19:59

      Wat leuk je reactie Ilse! Soms is het maar goed ook om niet met de mode mee te gaan, want wat is nou mode? Ik vind tegenwoordig de tijdloze items het mooist. Niet teveel gekke printjes (al heb ik er in mijn kast nog steeds wel wat van hangen), maar steeds meer rustige kleuren. Wat mooi wat je zegt: ‘Laten dat nou vooral de kwalitatief wat betere stukken zijn. En dus koop ik liever minder maar goed, dan veel en snel kapot.’ Dit is nu precies wat ik ook probeer en hoop anderen op mijn website mee te geven. Goedkoop is duurkoop en dat zie je helaas ook echt terug.

      Ik zal ook eens rondkijken voor fair winkels waar grotere maten worden verkocht. Kom je wel eens bij Anna van Toor in de stad van Amersfoort? Zij verkopen deels fair kleding voor grotere maten ook. Tijdens de sale periode scoor je ook nog mooie kleding voor mooie prijzen. Tot gauw als ik weer eens mijn ciabatta kom kopen ;).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *