HEALTHY VEGAN ONTBIJT BOWL

Mijn favoriete ontbijt bestaat tegenwoordig uit een paarse (of roze) bowl die welgeteld binnen 5 minuten voor mijn snuiterd staat. Niks niet bammetjes smeren of mij druk maken over de hoeveelheid koolhydraten. Het oog wilt ook wat en die zien hartjes bij deze bowl. En zeg eens eerlijk, had je gedacht dat dit binnen 5 minuten op tafel kon staan? 

Je hebt nodig (1p):

  • 250 ml vegan yoghurt (ik gebruik de Alpro Mild en Creamy, maar je kunt ook andere yoghurt gebruiken)
  • 50 gram blauwe bessen (voor mijn man voeg ik nog een hele bevroren banaan toe)
  • halve lepel ahornsiroop (optioneel)
  • extra topping naar keuze, bijvoorbeeld: blauwe bessen, walnoten, frambozen, cacao nibs, aardbeien, geroosterde kokosvlokken, 1 lepel chiazaad en 1 lepel lijnzaad
  1. doe de yoghurt en blauwe bessen in de blender
  2. mix het tot een egaal geheel
  3. voeg evt. ahornsiroop toe en mix of roer dit even door
  4. doe de substantie in een kommetje
  5. maak je kommetje hartjes-ogen ready door je toppings erop te doen
  6. voeg 1 eetlepel chia zaad en 1 eetlepel lijnzaad toe (of doe dit al vanaf stap 1)

En wist je dat chiazaad een Mexicano plant is uit de muntfamilie waar voedingsvezels, calcium, omega-3-vetzuren en eiwitten in zitten? En deze goedjes bijdragen aan onder andere een betere stoelgang, het voorkomen van hart- en vaatziekten, sterke tanden en botten, afvallen en een betere nachtrust?
Naast dat de kikkerdrillen substantie door de chiazaad mij fascineert en voor een verzadigd gevoel zorgt, (doe 1 eetlepel chiazaad in een beetje water of yoghurt en ga terug in de tijd waar je op de basisschool kikkerdrillen ging vangen) vind ik de neutrale smaak van chiazaad prima te doen, waardoor het makkelijk te verwerken is in een ontbijt.

Voor mij is dit een lekker alternatief voor brood of ander etenswaren waar veel koolhydraten in zitten, aangezien ik altijd bezig ben met gezonde voeding (mooi verwoord, ik bedoel gewoon afvallen natuurlijk) en hier de laatste tijd iets handiger in ben geworden. Geen crash dieet meer, maar een way of life, zoals deze ontbijtbowl die het prima doet en goed vult waardoor ik niet de behoefte heb om over te stappen naar brood of iets anders. Alhoewel de vegan pancakes het hier ook goed doen, maar die deel ik op een later moment. Yum. 

Deze smoothie bowl is ook super handig mee te nemen als ontbijt naar je werk. Volg alle stappen zoals hierboven (dit kan ook een avond van te voren, maar meng dan de chiazaad nog niet) en doe het in een glazen potje. Voila! Ready to go!

SHARE

2 Reacties

  1. Yvonne
    28 september 2019 / 21:14

    Mooi geschreven en prachtige foto’s
    Echt professioneel!

    • yhana
      29 september 2019 / 14:34

      Wat leuk je reactie Yvonne! Dank je wel!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *